Hur mycket vatten ska man dricka?

En fråga som det ofta pratas om är gällande hur mycket vatten man bör dricka varje dag. Frågar du folk kan du nog få lika många svar som det finns dryckesvarumärken i butikerna. Att vatten är livsnödvändigt är det ingen tvekan om. Vi kan vara utan mat i många dagar, men utan vätska klarar vi oss inte länge. En vuxen människa består av cirka 60 procent vatten, och för en nyfödd är den siffran otroliga 80 procent. Vattnet lämnar vår kropp genom avdunstning, att vi reglerar kroppstemperaturen genom att svettas ut det, och via urinen som hjälper oss att bli av med slaggprodukter och reglera saltbalansen i kroppen. Vi måste därmed tillföra vatten till kroppen, men hur mycket vatten bör man dricka?

Kan man dricka för mycket?

Många i dag lever efter principen ju mer desto bättre när det gäller vattendrickande, och det är också så vi fått lära oss. Medier ger ofta råd om att vi ska dricka mycket för att inte riskera vätskebrist. Många går runt och bär på en vattenflaska som de konstant klunkar ur under dagen, något som framför allt blev populärt under 80-talet. Men faktum är att övervätskning inte alls är speciellt bra för oss. Om det inte rör sig om enorma mängder kan vi i regel kissa ut överskottet, men njurarna har också en maxkapacitet för hur mycket de kan utsöndra per dygn, och om vi ständigt dricker och kissar så kan vi också störa balansen i kroppen.

Akutmottagningarna har flera fall om året med människor som är vattenförgiftade, exempelvis långdistanslöpare som dricker stora mängder vatten innan ett lopp. Kroppen kan inte lagra vatten, och därför är det bättre att dricka lite och ofta när man tränar. Vattenförgiftning innebär en rubbning i elektrolytbalansen vilket betyder att man har saltbrist. Mängden vätska i blodet är för stor och natriumhalterna späds ut. Detta kan bland annat leda till ödem i hjärnan, vilket är livshotande.

Hur mycket vatten ska man dricka?

Många vill ha en siffra för hur många liter vatten eller hur många glas vatten man bör dricka om dagen, men riktigt så enkelt är det inte. Det beror på faktorer som hur varmt det är, om man rör sig mycket eller bara ligger på soffan, hur mycket man väger och hur mycket vätska man får i sig i övrigt. Mycket av det vatten vi får i oss kommer nämligen från annat vi dricker och äter under dagen. Vi kollade med företaget http://vattentornet.com som tillverkar och erbjuder vattenmaskiner vad deras råd är. Även om det som sagt varierar mycket är grundregeln 1,5 – 2 liter per dag för en vuxen person enligt Vattentornet.

Huvudvärk är ett vanligt symptom på vätskebrist och vid svårare fall drabbas man av minskad urinmängd, uttorkade slemhinnor, insjunken hud och trötthet. Det är dock ovanligt att vuxna människor som är friska får i sig för lite vatten. Att hålla koll på urinen är ett bra sätt för att undvika vätskebrist. Så länge den inte är mörk och koncentrerad så får man i sig tillräckligt med vatten. Det bästa är att dricka när man är törstig, och kanske tänka lite extra på vattenintaget om det är väldigt varmt eller om man är fysiskt aktiv. Men vuxna har generellt också ganska bra tolerans för slarv – vi kan dricka lite för mycket eller lite för lite utan att det är medicinsk farligt. Så tänk inte allt för mycket på vattenkonsumtionen, den klarar sig oftast själv.