Gör favoriträtterna nyttigare

Det behöver inte vara så svårt att äta nyttigare. Istället för att sluta äta allt det där som du älskar kan du istället skapa nya versioner av denna mat, genom att enkelt byta ut vissa råvaror mot andra. På så vis kan du fortfarande äta din favoritmat – fast den är nyttigare!

Genom att byta ut mindre nyttiga råvaror mot nyttiga och goda råvaror kan du enklare få en nystart mot ett nyttigare iv, utan en större ansträngning!

Mer protein och grönsaker
En av bovarna i många maträtter är att de innehåller mycket snabba kolhydrater, så som pasta, ris, potatis och mjöl. Tur är väl då att Mitt Kök Expressen har gått ut med en lista på flera favoriträtter som du nu kan göra nyttigare, genom att just byta ut dessa ingredienser mot nyttigare saker. Gillar du pannkakor så kan du skatta dig lycklig, genom att skippa det klassiska receptet och istället göra mumsiga pannkakor på fiberhusk, ägg och mandel- eller kokosmjöl kan du frossa med godare samvete. Är lasagne din grej kan du byta ut lasagneplattorna av pasta mot tunt skuren aubergine eller zucchini. Är spaghetti en favorit kan du även där byta ut spaghettin mot tunna strimlor zucchini. För att skippa riset kan du riva blomkål och stek i en stekpanna, det är riktigt gott till wooken, kycklingrätten eller vad man nu äter det till. Är du som Håkan i Sunes sommar, det vill säga att du bara fullkomligt älskar potatis så vet du säkert också att potatis inte är speciellt nyttigt. Men, det går att byta ut potatisen mot blomkålsbuketter eller broccolibuketter. Det smakar bra, men inte likadant som potatis såklart. Vill man bli nyttigare får man göra lite uppoffringar, men det betyder inte att man behöver förändra precis allt!

Om bröd är det bästa du vet
En av de svåraste sakerna för många att motstå är ett riktigt gott bröd. Eftersom mjöl av olika slag ofta inte är speciellt nyttigt så är detta inte heller speciellt bra för formen. Men då kan du baka nyttiga och njuta av goda fröknäcken istället.